2009. június 15., hétfő

Kontaktlencsében megyek nyaralni

Sokan épp a nyaralás miatt vesznek kontaktlencsét. Az erős napsütésben ha napszemüveget vesznek fel és az nem dioptriás, akkor kellemetlen, hogy nem látnak jól. Sportolás közben pedig pont a szemüveg lehet zavaró. De milyen szabályokat kell betartani a nyári forróságban, a szabadban?

A kontaktlencsének árt a sós tengervíz, de az uszodák és strandok klóros vize is. A vízből apró szemcsék és szennyeződések a kontaktlencse felületére tapadnak. Onnan a szembe kerülve később gyulladást és fertőzést okozhatnak, ami épp az otthonunktól távol, egy idegen országban nehezebben kezelhető.

Ha nyaralni megyünk, akkor javaslom, hogy napi kontaktlencsét vigyünk magunkkal, amit a nap végén egyszerűen eldobhatunk. Másnap reggel egy friss és új lencsével indulhatunk a kalandokba.

Ha mégis egy hosszabb viselésű kontaktlencse mellett döntünk, akkor hetente legalább egyszer végezünk fehérje oldást. A napi higiéniára, a kontaktlencsék tisztítására pedig nagyobb gondot fordítsunk.

A tisztítás legyen nagyon alapos, a finom dörzsölést se feledjük. A végén pedig bő folyadékkal jól öblítsük le a kontaktlencséket. Arra is ügyeljünk, hogy a tárolók is tiszták maradjanak, ne kerüljön beléjük például a finom szemcséjű tengerparti homokból.

A nyaralás tele van extrém helyzetekkel. Kipróbálhatjuk a búvárkodást, a bungee-jumpingot és egy sor nagyszerű szórakozási lehetőséget. Ne feledkezzünk el arról, hogy a szemünkön ott a kontaktlencse. Az orvosok ilyen helyzetekben kifejezetten tiltják a kontaktlencsék viselését, talán nem véletlenül.

Azt is kockáztatjuk, hogy a lencsék kiesnek például a felfröccsenő víztől. Vigyünk magunkkal tartalék lencsét, ha sportolni indulunk vagy egyszerűen vegyük ki a kontaktlencséket. Ha pedig mindenképpen a szemünkön hagyjuk őket, akkor gondoskodjunk a szemünk megfelelő védelméről, például napszemüveggel, jól záródó búvárszemüveggel vagy úszószemüveggel.

Ha úgy érezzük, hogy a kontaktlencse viselése kényelmetlen, zavaró vagy szúró fájdalmat okoz, akkor minél előbb vegyük ki. Ha látásunk elhomályosodna, például a sós tengervíztől, akkor is a kivétel a legjobb megoldás. Legyen nálunk mindig szemcsepp, hogy a szemünket hamar meg tudjuk nyugtatni. Koszos kézzel ne nyúljunk a szemünkhöz!

Ha repülővel utazunk, akkor szükségünk lesz egy mini utazószettre, amiben 100 ml-nél kisebb kiszerelésű ápolószer is található. Ezt a kis piperetáskát felvihetjük magunkkal a gépre és a tranzitváróban is nálunk lehet. Egy repülőút a reptérre érkezéstől a célállomáson a csomagok átvételéig sok-sok óra telik majd el, ami alatt szükségünk lehet a kéztörlőre, kis tükörre vagy szemcseppre.